Buss till Vietnam!

Forst 5 timmar till phom penh, darifran direkt till Ho chi minh som tog 9 timmar. Darifran, med ett break pa 15 minuter, ytterligare 11 timmar till Nha trang. I Nha trang fick vi vanta 10 timmar pa nasta buss.. som tog 11 timmar till Hoi an.

Dar var vi antligen framma i shoppingparadiset!!
Det ar skraddare i varje ingang. De syr upp allt du pekar pa, skor vaskor klanningar jackor m.m

Jag har sytt upp 4 klanningar, en jacka tva par skor och ett par byxor..
Ganska simpla grejer sa det blev inte sa jatte dyrt, lite over 1000 spann. HELT OKEJ!

Imorn skall vi aka vidare till Hanoi, 17 timmar buss..! Harligt harligt
Det har ar varan busstripp genom Asien!

Hor garna av er, trotta Shoppingkramar!

Vatten

Vi var till vattenfallen. Det var mer som en vattenpark for lokalborna, jatte mkt folk som badade overallt. Det var jatte fint, men inte alls som vi hade tankt oss.

Har var det ganska lugnt pa folk

Ett av fallen, riktigt fina

Vi drog ut pa snorklingtur. Det var jatte trevligt i sallskap av solen och vannerna, men sikten var hemskt dalig och det fanns ingen fisk. Nar vi skulle ga upp pa land sa klev jag pa en havsborre och fick 20stickor i foten, jatte ont. Sa den har turen blev inte sa lyckad.

Oscar kor ett dyk fran baten, landar lite fel

Men helnojd iaf!

Andreas fotografen

Hopphopphopp

Nara doden

Igar skulle ganget aka till sihanoukville, det borjade med att bussen var en timme sen..

Nar vi akt buss i ca tva timmar sa borjar bussen plotsligt bromsa in och tuta pa ett hysteriskt sett den aldrig har gjort forut. Det smaller till i bussen och vi kor av vagen, nagon meter. Bussen vinglar sedan mellan vagen och diket och hamnar snart pa vagen igen, men har nu nagot under bussen i fronten som gnisslar. Vi forstar att vi hade kort pa nagot, trodde att det var en ko, men insag av ljudet att det inte var det. Bussen kor ytterligare 100meter och de som sitter langre fram i bussen skriker i panik att bussen skall stanna.

Bussen stannar och det visar sig att vi har kort pa tva ungdomar pa moped, i alldeles for hog hastighet. Alla i bussen springer ut, det har ar pa natten sa man ser inte sa mkt utanfor. Vi vagar oss fram, dumma som vi ar, ser en helmosad moped. Alla borjar skrika och de antar att mopedforarna ligger under bussen, doda. Man letar efter dem.

Varan chauffor hade rusat ut i skogen sa fort han hade lyckats stanna bussen. Han var helt borta sa de som satt langst fram. Vi var jatte nara att kora in i ett hus, och da hade det gatt riktigt illa med tanke pa farten vi kom i.

Tillslut hittar man dem langre bort, dar de hade blivit pakorda. Ena ar medvetslos, den andra ar vaken, men allvarligt skadade. Vi vet inte alls hur det gick for det har tva for det tog over 1timme innan amulans och polis kom och det var da vi fick rulla ivag, utan chauffor och besked.

Efter 3 timmars vantan pa ny buss akte vi vidare kl 3 pa morgonen, halv tio fick sedan nasta buss motorstopp.. Vi fick vanta pa nasta buss..

12 var vi framme och var da 7 timmar forsenade.

Vi mar nu bra, bara det att vi ar valdigt trotta.

Kambodja

Elin fast i en cell, har var det totalforbud mot leenden och skratt

Har var vi pa ett museum om Pol pot, S21, en fd skola som Pol Pot gjorde till tortyrcentrum. Riktigt jobbigt att se, med redskap och bilder av hur de behandlade fangarna har. Aven bilder pa alla som varit fangar har, fran sma barn till aldre. Det var coolt, men man orkade inte sa mkt mer den har dagen.

Ett av sakert 30 rum med bilder pa fangar

Efter huvudstaden åkte vi till Siem Reap som är en stad som byggts upp under de tio senaste åren för turister som vill besöka närliggande Angkor Wat. Detta består av över hundra stora gamla tempel som övergavs och försvann i djungeln för några sekel sedan. Fransmännen upptäckte detta i slutet av 1800-talet, och sedan Kambodja öppnades för turister under 90-talet har folk strömmat dit.

Det är verkligen en upplevelse och tar ett par dagar om man ska se allt. Vi var nöjda efter en dag

Vi hade sallskap av Oscar och Andreas fran G.dykganget :)

Har tillsammans med basketjattarna!!

Har fick man skratta!

Det har ar farligt och jatte brant lang trappa. Vi angrade oss som bara den nar vi var uppe och skulle ner.

Har manga bra filmer fran den har platsen ocksa. Bla nar Oscar drar igenom bra historia om alla tempel och nar vi ar hemkst radda for att klattra ner for trappan, kan saga att det var hemskt faktsikt! Kommer pa en biosalong nara dig!

Da lat- oj har kommer en hel del bilder pa mig..

Da lat city tour hela dagen, blev lite val lang, men vi hade det valdigt roligt. Speciellt i sliden, roligare an Gronalund!! Dagen borjade med att vi fick aka till ett meditationscenter. Det var fint och se, men platsens hojdpunkt var alla som skulle ta kort med oss, vi stallde upp sa klart!

Har tillsammans med ett gang killar, 2 gangen vi fick stalla upp pa en bild.

Har har vi varit och kopt glass, som vi fortjanat!

Efter det har var det dags for vattenfallet och Sliden, dagens hojdpunkt! Helt underbar utsikt och galet hog fart i svangarna, har en film som kommer upp pa Facebook senare..

Jag och Elin, jag styrde dvs gasade!!

Pavag ner & pavag upp!

Vattenfallet var vid Slidens ande, riktigt fint!

Sen var vi till ett tempel och Crazyhouse. Riktigt fina stallen. Var ocksa till Kungens sommarstalle, lite ointressant men vi sag andra saker som var kul o se, bla den har..

Den har mannen var tydligen kand i Vietnam..

Inne i palatset fick man inte ha skor, sa vi fick de har fina pasarna pa fotterna..

Har var vi pa Valley of love, smekmanadsplatsen...

Saknade Johan lite extra dar..

Nha trang - Da lat

Middag med tjejerna, riktigt god mat, latt vart!

Isabella och Elin

Jag och Amalia

Dagen efter middagen sa akte vi mot Da lat, halv sju pa morgonen. Inte varldens roligaste buss resa, men helt okej da det var liggbuss. Tjejerna hangde med, skit kul!!

Isabella pavag mot Da lat

Nar vi kom fram var det os regn, sa det var bara att ta det lugnt pa kvallen, ut o kika lite pa stan. Det var riktigt kallt i Da lat, var tvungen att ha langtroja och leggins.. forsta gangen pa resan

Vi tog in pa ett hotell dar rummet kosta 4dollar/prs, vi fick fyra dubbelsangar med tjocka tacken!! LYX

Sol&Bad, skavsar&ogoninflammation!

Pa dagarna solar vi och badar. Ligger mest i skuggan dock och det gar knappt att bada utan att man blir drankt av de riktigt hoga vagorna, men vi har det BARA BRA!

Pa kvallarna blir det nattshopping!!
Kan det bli mkt battre?

Har har vi varldens godaste frukt, Mangosteen!

Jag och Elin fick for oss en morgon att vi skulle upp o Powerwalka, det gick dock inte sa bra. Skavsar efter bara nagon minut, de skorna skall slangas.

Jag lovar, det ar ANNU STORRE an det ser ut pa bilden..!! AJ AJ
Sa nu blir det ingen mer PW.

Sitter forovrigt sjalv pa rummet o ska snart ta med mig sjalv pa en riktigt fin restaurang och ata nagot gott. Elin ar ute pa den kryssningen vi skulle akt pa tillsammans med vara nya tjejer. Jag har dock ogoninflammation, sa fick hoppa den :(

Nha trang

Nu ar vi antligen i Nha trang. Bussturen hit var hemskt lang och jobbig, varsta turen hittils. Var nara att kora pa barn som lekte langs vagen och var nara att krocka med ett antal bussar som ville fram lika fort som var chaffis ville. Det var en nattbuss, men sova det gick inte alls. Varje minut tvarbromsa token och alla i bussen flog fram mot stolen framfor, gjorde galet ont.

Nu njuter vi av sol och bad igen, efter den riktigt daliga luften i Saigon ar det riktigtriktigt skont. Vi har traffat tva riktigt bra tjejer som akte i samma buss som oss. Vi var o kakade igar och det var mysigt och gott, vitloksbrod!!

Jag och Elin har antligen sytt upp bikinis, tva var! Far dem imorn, hoppashoppas att det blir bra!

JATTE roligt med kommentarer (fortsatt). Vill hora att det finns folk hemma som fortfarande lever!

Vi kommer vara har i nagon dag till, sen aker vi till "den eviga varens stad" Da lat och sedan vidare mot KAMBODJA. Efter en tripp dar blir det tillbaka till Vietnam,norra, i tva veckor till.. ojoj!!

Cu chi tunnlarna

Tunnlarna. Det var inte riktigt vad jag hade vantat mig, hade velat se lite mer hur de levde osv.
De var dock mycket mindre an jag hade anat, forstar inte hur de kunde ga i halften sa sma gangar som vi gick i. Man fick ga tjugometer som var den minsta strackan, sen fick man fortsatta 40-60m, jag och Elin klarade oss pa 20.. Fy va jobbigt det var

Var sota guide fran Mekong.           Skor gjorda av Gummidack, haller i tio ar!

Kvinna gor vapen?

Ni far GARNA kommentera eller skriva en liten rad! Det vore kul o se vilka som laser, om det ar nagon. Alskar de kommentarer jag far. Anna-Britta dina kommentarer ar helt underbara, tack!!

Mekongdeltat dag2

Vid sextiden var vi uppe och at hotell-frukost. Efter det blev det "den flytande marknaden"

Har kan man kopa farska frukter, varldens godaste annanas.

Vi akte sedan vidare till ett stalle dar de gjorde risnudlar.

Efter det akte vi till en annan by, dar vi fick ga till en skola. Barnen skulle precis sluta, sa det var varldens liv nar vi kom. Alla ville vara med pa bild, speciellt min bild haha :)

Sjukt sota ungar!!

Mekongdeltat dag 1

En hel dag langs floden, in i sma byar. Dagen borjade med att smaka pa kokosgodis, det godaste jag har atit. Vi fick folja med fran kokos, hur det mals ner, blir deg, utkavlad, hackad, packeterad och sedan aten.

kopte med mig nagra pasar som jag tankte ta hem, men far se hur lange de far ligga ostorda..

Till Lunch serverades Orm, krokodil, al, skoldpadda m.m.

Vara kara bordskamrater, Ryssar, valde den har fina fisken..

Efter titt pa maten blev det teprovning med egen honung och bipollen, skall gora en vacker. Smakade valdigt gott ocksa.

Sen var det ut och aka igen, med agna hattar, coolt!

Vi kom fram till en ny by, dar vi fick ata lite frukter och lyssna pa levandemusik.
favoritfrukterna ar, Mangosteen och Jackfruit.

Dagen avslutades pa hotell med film och mys!